10/29/2013

Mijn tips voor school

School is iets waar je nogal wat jaar mee te maken hebt, of je dat nou wilt of niet. Huiswerk, leren voor teveel toetsen, lessen (die over het algemeen best wel saai zijn). Niet echt leuk. Kom je thuis, liggen daar nog bergen -oke, ik hou van overdrijven- huiswerk op je te wachten, en daar heb je nou net geen zin in. Toch zal het moeten, en dan kun je maar beter zorgen dat je er zo snel mogelijk mee klaar bent. Het leek me leuk om een aantal van mijn tips met jullie te delen, dus bij deze.
Als eerste wil ik even zeggen dat dit dingen zijn die voor mij werken, dat betekend niet dat ze persé voor iedereen werken. Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik alles heel goed kan of iets in die richting, want dat is gewoon niet zo. Ik heb genoeg dingen waar ik niet goed in ben qua school en dat weet ik heel goed, maar deze dingen helpen mij een beetje, en daarom wil ik het graag met jullie delen.




Tijdens het huiswerk maken en leren

  • Wat voor mij altijd ongelofelijk belangrijk is is dat ik mijn telefoon uit of niet bij me heb. Ik ben al snel afgeleid en mijn telefoon doet er altijd nog een schepje bovenop. Dan krijg je weer een berichtje binnen en dan kun je de verleiding niet weerstaan om te kijken. En als je eenmaal gekeken hebt, moet je twitter natuurlijk ook wel even checken, en instagram, en bloglovin', oh, en dan kom je erachter dat je favoriete youtuber een nieuw fillmpje heeft geupload die je natuurlijk wel meteen moet kijken. En tja, dan is er een uur voorbij en moet je al je huiswerk nog doen.
  • Zorg voor een opgeruimde kamer en een net bureau waaraan je kunt werken. Wanneer je kamer een (vul zelf maar in)zooi is met overal spullen wordt je telkens afgeleid. Daar ligt die mooie blush waar je maar naar blijft kijken en dan moet je hem natuurlijk wel even swatches en opdoen. En dat leuke nieuwe jurkje, toch nog maar even aandoen om te kijken hoe leuk 'ie staat. Wanneer je al je spullen opgeruimd hebt heb je hier dus minder last van.
  • Zet muziek op, dit helpt bij mij vaak heel goed omdat ik dan minder snel afgeleid word. Dit is heel persoonlijk denk ik, je moet even kijken wat jij fijn vindt. Ik raak snel afgeleid als het stil is omdat ik dan ga denken over van alles en nogwat en met muziek op gebeurd dat minder snel. Wat wel belangrijk is is dat je een cd speler/radio hebt, want als je muziek luistert op je telefoon word je daar weer door afgeleid. Ik ben op het moment nogal fan van the script (en dat deel ik even heel leuk iedere dag met iedereen op whatsapp en twitter, dus sorry daarvoor mocht je er last van hebben!!) en ik draai hun cd echt non-stop. 
  • Als je je niet lang achter elkaar kunt concentreren is het vaak handig om om de tijd even een korte pauze te nemen. Je zet de wekker op 15 minuten, bedenkt je wat je in die 15 minuten af wilt hebben, gaat keihard aan het werk tot de wekker gaat, je zet de wekker op 5 minuten en neemt even pauze en zo ga je door tot je helemaal klaar bent. Werkt heel goed!


Plannen en je agenda bijhouden
  • Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat je je agenda goed bijhoudt, schrijf je huiswerk en toetsen op, dit voorkomt een hele hoop stress, echt waar.
  • Wat ik erg handig vind is om bij elke uur de afkorting van het vak te zetten, zoals je op de foto hierboven zien, zo zie je precies welke vakken je hebt en waar je je huiswerk op moet schrijven. Ook handig als je je tas inpakt, zo vergeet je je boeken veel minder snel.
  • Zorg dat je agenda een beetje netjes is. Als je overal gaat tekenen en kladderen blijft je agenda niet bepaald overzichtelijk, terwijl dat juist fijn is. Probeer niet in je week te tekenen, doe dat in een week die al geweest is of bijvoorbeeld op een pagina voor notities. Ook vind ik het fijn om een goed overzicht te hebben van wat ik al af heb en wat niet en welke toetsen ik heb. Ik zet altijd een streepje door het huiswerk dat ik af heb. Oh, en ookal heb je je huiswerk al af, schrijf het wel op, straks ben je vergeten dat je het al gemaakt hebt en ga je stressen terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Wat ik persoonlijk heel fijn vind is het markeren van toetsen en opdrachten die af moeten zijn. Neem één kleur markeerstift die je gebruikt voor je toetsen en elke keer wanneer je een toets opschrijft, markeer je hem. Zo valt het altijd op dat je een toets hebt en kom je er niet de dag van tevoren achter.
  • Wanneer je weet dat je een toetsweek/proefwerkweek/etc, of gewoon een week met veel toetsen hebt, is het belangrijk om alles goed te plannen (en dat daarna natuurlijk ook uit te voeren, haha). Als ik een planning maak schrijf ik eerst allemaal op wat ik moet doen per vak en kijk ik hoeveel dagen ik daar voor heb. Ik verdeel alles over de dagen en zo doe ik dat bij elk vak waarvan ik een toets heb.
Ik denk dat dat wel zo ongeveer mijn tips zijn, dit zijn in elk geval die die in me opkwamen en die ik zelf ook wel vaak gebruik. Ik ben heel benieuwd of jij deze tips al kende, en of jij nog tips hebt, want dat vind ik ook leuk om te weten! Enneh, vergeet niet dat school soms ook best leuk kan zijn met je vriend(innen)!

Liefs Maartje




2 reacties:

Een reactie plaatsen